کاملترین مقاله برای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو SEO
کاملترین مقاله برای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو SEO
بهینه سازی ساختار سایت برای موتورهای جستجو
SEO ( Search Engine Optimization )
در این مقاله ما در ابتدا در مورد سئو توضیحاتی را ارائه می دهیم و سپس یکسری تکنیک را ارائه می دهیم که می توانید برای بهینه سازی سایت خوتان استفاده کنید.
بهینه سازی ساختار سایت در بعضی موارد، نیازمند تغییراتی در وب سایت است. که انجام برخی از این تغییرات برای سایت شما، بسیار حیاتی هستند. اما در زمانی که این تغییرات در سایت اجرا شوند، تاثیر بسزائی در نتایج جستجوی سایت شما خواهند گذاشت. ممکن است شما با بسیاری از موضوعات در این آموزش آشنا باشید. ولی ممکن است، بیشتر آن ها را در سایت خود اعمال نکرده باشید.
مهم ترین نکته برای بهینه سازی سایت، هدف شما برای دریافت، کاربر هدف، از موتور های جستجو است. باید با خودتان بگوئید، که چه کاربرانی را می خواهید. در حقیقت بهینه سازی سایت به معنی جایگاه بهتر داشتن در زمینه کاربران هدف شما است.
برخى از پارامترهايى كه موتورهاى جستجو به آنها اهميت مى دهند عبارتند از:
- 1) ساختار سايت و نحوه كدنويسى صفحات،
- 2) معمارى سايت و نحوه اتصال صفحات شما به يكديگر،
- 3) سرعت لود شدن صفحات،
- 4) نحوه قرارگرفتن بخش هاى مختلف،
- 5) محتواى سايت،
- 6) برندسازى اينترنتى،
- 7) قدمت صفحات،
- 8) نحوه معرفى سايت شما در ساير سايت هاى اينترنتى ( لينك هاى خارجى) و ...
با شناخت این پارامترها می توانید رتبه سایت خودتان را در موتورهای جستجو بهبود بدهید.
با توجه به اينكه بهينه سازى سايت يك كار دراز مدت و مداوم است، استفاده از روش هاى متقلبانه و فريب آميز براى بهبود وضعيت سايت در گوگل منفعتى براى شما ايجاد نمى كند و بهتراست که تنها از روش هاى مفيد و غير اسپم براى بهبود رتبه سايت خودتان در گوگل و ساير موتورهاى جستجو استفاده کنید.
به طور خلاصه شما در ابتداکارهایی که باید انجام دهید عبارتند از:
- 1) تحليل سايت و بدست آوردن مشكلات آن
- 2) بدست آوردن كلمات كليدى مناسب در زمينه كارى خودتان
- 3) تحليل وضعيت سايت تان و رقبايى كه داريد
- 4) بهبود ساختار سايت و كدنويسى آن
- 5) بهبود محتواى سايت
- 6) توليد محتواى مناسب
- 7) تحليل رفتار كاربر بر روى سايت و بهينه سازى نرخ تبديل
- 8) بالابردن اعتبار سايت (Authority)
- 9) انطباق وضعيت سايت تان با تغييرات الگوريتم هاى گوگل
اگر شما توانایی این کارها را که در بالا گفتیم ندارید می توانید این کارها را به افرادی که در این کار خبره هستند بسپارید تا برای شما انجام دهند.
مراحل انجام سئوی سایت به صورت شماتیک
مراحل انجام سئوی سایت توسط خودتان یا افراد خبره در این کار که شباهت زیادی به انجام یک پروژه دارد که در زیر مراحل انجام آن به صورت گرافیکی نشان داده شده است.
بعد از توضیحات مقدماتی حال به تکنیک هایی اشاره می کنیم که می توانید با این تکنیک ها سایت خودتان را بهینه کنید.
تکنیک اول : ساخت تیتر های یکتا برای صفحات سایت
تیتر سایت، بیانگر موضوع سایت شما، به کاربران و موتور های جستجو می باشد. تگ Title باید میان تگ Head در کد های HTML قرار بگیرد.
در حالت ایده آل شما باید برای هر کدام از صفحات سایتتان تیترهای یگانه داشته باشید.
اگر صفحه سایت شما در نتایج موتور های جستجو قرار بگیرد، تیتر صفحه سایت شما در اولین خط نتیجه جستجو قرار خواهد گرفت. این خط به صورت درشت نمایش داده می شود. این به کاربران کمک می کند، که آیا این سایت با کلمه جستجوی آن ها مطابقت دارد یا خیر؟
تیتر صفحه اصلی سایت شما می تواند شامل نام سایت شما، یا نام تجاری شما و یا اطلاعات خیلی مهم در زمینه تجارت شما باشد.
کاربر این عبارت را جستجو می کند.
شیوه های مناسب برای انتخاب تیتر صفحات
1- تیتر سایت بیانگر مطالب و موضوعات سایت است: پس تیتری را انتخاب کنید که به خوبی با مطالب شماارتباط برقرار کند.
برای اینکه تیترهای سایتتان مناسب باشد سعی کنید از موارد زیراجتناب کنید:
- تیتری که به مطالب سایت شما هیچ ارتباطی ندارد.
- استفاده از تیتر هائی که به صورت اولیه در نرم افزار های طراحی سایت ایجاد می شوند مانند: Untitled یا New Page
2- انتخاب تیتر های یگانه برای هر صفحه : هر صفحه سایت شما باید دارای یک تیتر منحصر بفرد باشد، این کار به گوگل کمک می کند تا آن صفحه را از صفحات دیگر مجزا کند.
برای اینکه تیترهای یکتا داشته باشید اجتناب کنید از:
- از قرار دادن یک تیتر در تمامی صفحات و گروه صفحات سایت.
3- تیترهای مختصر و مفید : تیتر ها می توانند کوتاه و حاوی اطلاعات مفید باشند. اگر تیتر سایت از حدی بیشتر باشد، گوگل فقط بخشی از آن را در نتایج جستجو قرار می دهد.
برای اینکه تیترهایی کوتاه داشته باشید اجتناب کنید از :
- از تیتر هایی با کلمات زیاد استفاده کنید، که برای کاربر سودمند نیست.
- استفاده از کلمات کلیدی غیر ضروری.
تکنیک دوم : استفاده از تگ Description
تگ توضیحات به گوگل و دیگر موتور های جستجو توضیح مختصری درباره آن صفحه می دهد. این بخش می تواند شامل چند کلمه کلیدی یا عبارت باشد. این بخش ممکن است از یک جمله تا 2 پاراگراف باشد. این تگ به همراه تیتر در میان تگ Head قرار می گیرد.
بخش های تگ توضیحات بسیار مهم هستند، به دلیل این که گوگل، به کاربران خود، صفحاتی را که مربوط به جستجوی آن ها است را نمایش می دهد. برای همین داشتن تگ توضیحات یگانه در هر صفحه سایت، به امتیاز شما در نتایج جستجو کمک می کند. همچنین نوشته های این تگ در نتایج جستجو به کاربر نمایش داده می شوند.
کلمات جستجو شده توسط کاربر، در تگ توضیحات به صورت درشت نمایش داده می شود. و این به کاربر کمک می کند، که آیا این سایت با خواسته او مطابقت دارد یا خیر!
شیوه های مناسب برای تگ توضیحات سایت
1- مختصری از مطالب سایت را قرار دهید : توضیحی بنویسید که هم مفید باشد و هم کاربر را شگفت زده کند زیرا آن ها این بخش را نیز در نتایج جستجو مشاهده می کنند.
برای اینکه مطالب شما به صورت مختصر باشد اجتناب کنید از:
- نوشتن توضیحاتی که به مطالب سایت شما ارتباطی ندارد.
- نوشتن توضیحاتی مانند : این صفحه انیمیشن است یا این صفحه در زمینه انیمیشن است.
- پرکردن بخش توضیحات با کلمات کلیدی.
- کپی کردن تمامی مطالب صفحه و قرار دادن در این بخش
2- استفاده از توضیحات یگانه برای هر صفحه : داشتن تگ توضیحات متفاوت برای هر صفحه، به کاربر و گوگل کمک بسیاری می کند. مخصوصاً زمانی که کاربر تمامی صفحات شما را با استفاده از نام صفحات جستجو می کند.
اگر سایت شما شامل صد ها یا شاید هزاران صفحه باشد.این تگ در انتخاب صفحات به کاربر کمک شایانی می کند.
برای اینکه توضیحات یکتا برای هر صفحه داشته باشید اجتناب کنید از:
- استفاده از یک تگ توضیحات در تمامی صفحات سایت.
تکنیک سوم : اصلاح ساختار آدرس های سایت
شاخه بندی درست مطالب، و اختصاص نام مناسب به فایل های سایت، نه تنها به سازمان یافتگی سایت شما کمک می کند، بلکه به موتورهای جستجو کمک می کند تا به راحتی مطالب سایت شما را بدست آورند. همچنین به کاربرانی که می خواهند لینک به سایت شما بدهند نیز کمک می کند.
http://www.iranganj.ir/data/1385-3-23/page1
آدرس هایی مانند مثال بالا، می توانند گیج کننده باشند. کاربران ممکن است برایشان سخت باشد، که چنین آدرسی را به خاطر بسپارند. این لینک به طور غیر حرفه ای طراحی شده. و بسیاری از بخش های آن غیر ضروری هستند. در صورتی که کاربران با نوشته مورد نظر شما به شما لینک بدهند و آن لغت در لینک هم باشد از نظر موتورهای جستجو آن سایت حاوی اطلاعات سودمند در این زمینه است. تا این که آدرس، از اعداد تشکیل شده باشد.
اگر به یاد داشته باشید، آدرس صفحه هم در نتایج جستجو نمایش داده می شود. و در صورتی که کلمات مناسب در آدرس شما باشد، این می تواند دلیل خوبی برای کلیک کاربر روی آدرس شما باشد.
گوگل انواع ساختار های آدرس وب را پشتیبانی می کند. حتی آن هائی که پیچیده هستند. ولی داشتن ساختار سایت ساده، هم به کاربران و هم به موتور های جستجو کمک می کند. بعضی از صاحبان سایت آدرس های Dynamic را به استاتیک تبدیل می کنند، که این بسیار خوب است، ولی در صورتی که به درستی انجام نشود ،ممکن است مشکلاتی را برای ربات های گوگل به وجود آورند. برای انجام این کار حتماً در زمینه ایجاد آدرس های بهینه برای موتورهای جستجو تحقیق کنید.
شیوه های مناسب برای ساختار آدرس
1- از کلمات در آدرس استفاده کنید : آدرس های شامل کلماتی که به مطالب و ساختار سایت شما مربوط اند. گشتن در سایت شما را برای کاربران آسان تر خواهد کرد. کاربران می توانند آن ها را به خاطر بسپارند و یا حتی به آن لینک هم بدهند.
برای اینکه از کلمات مناسب در آدرس استفاده کنید اجتناب کنید از:
- استفاده از آدرس هائی که از بخش های غیر ضروری استفاده کرده و یا شامل اعداد است.
- استفاده از آدرس هایی مانند Page1.html
- استفاده بیش از حد کلمات مانند آموزش انیمیشن-آموزش انیمیشن-آموزش انیمیشن
2- ساختار شاخه های ساده : با استفاده از شاخه ها، محتوای سایت خود را برای کاربران بهینه کنید، تا آن ها دقیقا بدانند که در کدام بخش سایت شما هستند.
برای اینکه ساختار شاخه های شما ساده باشند اجتناب کنید از:
- استفاده بیش از حد دایرکتوری ها مانند "شاخه 1/شاخه 2/شاخه 3/شاخه 4/.."
- استفاده از نام شاخه ای که به اطلاعات سایت شما مربوط نیست.
3- ایجاد یک نسخه از آدرس برای محتوا : از چندین آدرس برای رسیدن به یک مقاله استفاده نکنید، اگر چند آدرس منتهی به یک مقاله دارید با استفاده از Redirect همه را به یک آدرس واحد انتقال دهید.
برای اینکه یک نسخه از ادرس برای هر محتوا داشته باشید اجتناب کنید از:
- دسترسی به صفحه هم از طریق زیر دامنه و خود دامنه
- تبدیل آدرس های بدون www به www.iranganj.ir
- استفاده از حروف بزرگ در آدرس ها
تکنیک چهارم : سیستم هدایت سایت خود را آسان کنید
در صورتی که سیستم هدایت سایت شما آسان باشد، کاربر می تواند به راحتی در وب سایت شما گشت و گذار کند. همچنین این سیستم به موتورهای جستجو کمک می کند، تا بدانند چه بخشی از نظر مدیر سایت مهمتر است. گوگل همواره می خواهد بداند که آن صفحه چه نقشی در کل سایت دارد.
تمام سایت ها، دارای صفحه اصلی یا روت هستند.که معمولا پر بازدید کننده ترین صفحه سایت است و در حقیقت صفحه شروع هدایت کاربران به صفحات دیگر است. شاید سایت شما شامل صفحات دیگر مهمی هم هست، پس بنابراین باید کاری کنید تا کاربران از صفحه اصلی به راحتی به صفحه دلخواه بروند.
آیا سایت تجاری شما شامل صدها محصول است؟
آیا از شاخه بندی برای دسترسی سریع کاربر استفاده کرده اید؟
نقشه سایت، یک صفحه ساده در سایت شماست، که ساختار سایت شما را که معمولا شامل بخش های مهم سایت است را به کاربر نمایش می دهد، در زمانی که کاربر مشکلی در رابطه با پیدا کردن صفحه مورد نظر خود داشته باشد.کاربر ممکن است از این صفحه کمک بگیرد.
برای این کار یک فایل XML ایجاد کنید، و آن را به بخش Google Webmaster Tools اضافه کنید. این کار باعث می شود که گوگل به راحتی صفحات شما را پیدا کند. برای ساخت این نوع نقشه سایت می توانید از سایت های رایگان استفاده کنید.
شیوه های خوب برای سیستم هدایت سایت
1- به صورت خیلی عادی و مرتب بسازید : برای کاربر این مورد که به راحتی از طریق نقشه سایت صفحات شما را پیدا کنند را آسان کنید.
برای اینکه نقشه سایت شما مناسب باشد اجتناب کنید از:
- ایجاد سیستم هدایت پیچیده، برای مثال لیک دادن از هر صفحه به تمامی صفحات سایت.
- کاربر تعداد کلیک های زیادی را انجام داده تا به صفحه مورد نظر خود برسد.
2- از نقشه سایت نوشتاری استفاده کنید : تمامی سیستم هدایت را توسط، نوشته ها انجام دهید . این به ربات های موتور های جستجو کمک بسیار زیادی در زمینه پیدا کردن صفحات سایت شما می کند. برای این کار از نقشه های سایت جاوا اسکریپت و فلش استفاده نکنید.
برای اینکه نقشه سایتتان به صورت نوشتاری باشد اجتناب کنید از:
- داشتن سیستم هدایت کاربر بر اساس منو های Drop Down تصاویر و تصاویر متحرک )ممکن است بعضی از موتور های جستجو نتوانند از این سیستم ها پشتیبانی کنند(
3- استفاده از سیستم هدایت Breadcrumb : این سیستم که در یک خط مسیر صفحه فعلی کاربر را به او نمایش میدهد. و به آسانی کاربران می توانند به صفحه قبلی خود یا حتی صفحه اصلی باز گردند.
4- صفحه HTML نقشه سایت را در سایت خود قرار داده، و از فایل XML استفاده کنید: یک نقشه سایت بیانگر صفحات سایت یا بخشی از صفحات مهم سایت هستند. ممکن است شما صدها و یا هزاران صفحه مفید داشته باشید. با استفاده از فایل XML می توانید صفحات خود را در اختیار موتور های جستجو قرار دهید.
برای اینکه نقشه سایت شما همواره مناسب باشد اجتناب کنید از:
- لینک های نقشه سایت که تاریخ شان گذشته باشد یا لینک ها از بین رفته باشند.
- نقشه سایتی که به صورت ساده فقط صفحات را بدون شاخه بندی لیست کرده باشد.
5- دقت کنید، در زمانی که کاربر بخشی از آدرس را حذف می کند چه اتفاقی می افتد؟ بعضی از کاربران ممکن است بخشی از آدرس سایت را حذف کنند و نتیجه را مشاهده کنند. برای مثال ممکن است کاربر انتهای آدرس صفحه را حذف کند و نتیجه کار را مشاهده کند. در حقیقت اگر کاربر این کار را انجام دهد باید صفحه اخبار به او نمایش داده شود. آیا سایت شما برای این شرایط آمادگی دارد؟ آیا در صورتی که صفحه مورد نظر موجود نبود خطای 404 را نمایش می دهد؟
6- داشتن صفحات 404 : در زمانی که کاربر یا موتور جستجو به سایت شما مراجعه می کند و آن صفحه موجود نیست می توانید با استفاده از صفحات 404 این موضوع را به آن ها بگوئید. این صفحه 404 شما باید دارای لینک صفحه اصلی سایت باشد تا کاربر را به آن هدایت کند. برای این که بدانید ربات های گوگل با چه آدرس هائی مشکل دارند می توانید از Google Webmaster Tools استفاده کنید.
برای اینکه صفحات 404 شما همواره به خوبی کار کنند اجتناب کنید از:
- اجازه دهید تا ربات های گوگل صفحات 404 شما را مشاهده کنند.)مطمئن شوید که سایت شما به طور اتوماتیک کد 404 را در اختیار ربات ها قرار می دهد(.
- ایجاد پیغام ها مبهم مانند "یافت نشد" ، " 404
- طراحی قالب آن مانند بقیه صفحات شما باشد.
تکنیک پنجم : ارائه خدمات و محتوای با کیفیت
ایجاد و استفاده از محتوای با کیفیت، سایت شما را نسبت به تمامی بخش هایی که در قبل گفتیم، درگیر می کند. کاربران محتوای خوب را تشخیص می دهند. و ممکن است کاربران دیگری را به سمت شما هدایت کنند. این می تواند از طریق ارسال در وبلاگ هایشان ، سایت های ارتباط عمومی، ایمیل ، انجمن ها باشد. در این زمان است که گوگل به با اهمیت بودن آن صفحه پی برده، و شما را در جایگاه خوبی در نتایج جستجو قرار می دهد.
شیوه های خوب برای محتوا
1- نوشتن مطالب خوانا : کاربران مطالبی را تمایل دارند بخوانند که کاملا خوانا باشد.
برای اینکه همواره مطالب شما خوانا باشند اجتناب کنید از:
- نوشتن مطالب سایت با غلط املائی فراوان.
- قرار دادن مطالب در تصاویر ممکن است کاربران بخواهند آن مطلب را کپی کنند، همچنین موتور های جستجو نمی توانند مطالب داخل تصاویر را بخوانند.
2- سازماندهی مطالب سایت : همیشه این نکته، که اطلاعات سایت خود را سازماندهی کنید برای شما سودمند است. زیرا کاربران به راحتی می توانند مطالب مورد نیاز خود را در سایت پیدا کنند.
برای اینکه همواره مطالب سایت شما سازماندهی شده باشند اجتناب کنید از:
- قرار دادن نوشته های بسیار زیادی پشت سر هم بدون پاراگراف، تیتر و جدا ساز
3- استفاده از زبان وابسته : به کلماتی فکر کنید که کاربران آن ها را جستجو می کنند، تا بخشی از مطالب شما را پیدا کنند. برای این کار می توانید از ابزار Google Keyword Tool استفاده کنید در آن جا می توانید ببینید که کاربران معمولا چه عباراتی را جستجو می کنند.
4- ایجاد محتوای تازه و یگانه : مطالب تازه نه تنها باعث می شود که کاربر مجددا به سایت برگردد بلکه باعث آمدن کاربران جدید نیز می شود.
برای اینکه همواره محتوای مطالب شما تازه باشند اجتناب کنید از:
- کپی کردن اطلاعات از سایت های دیگر
- موجود بودن چنین نسخه ای از مطلب در سایت شما.
5- ارائه خدمات و مطالب منحصر بفرد : تصمیم بگیرید که خدمات جدید را در سایت خود طراحی کنید که سایتهای دیگر آن را ارائه نمی دهند.
6- مطالب را برای کاربران بنویسید ، نه موتور های جستجو : در صورتی که وب سایت خود را برای نیاز های کاربران طراحی کنید و مطمئن باشید که سایت شما در دسترس موتور های جستجو است، و همیشه باعث نتایج مثبت می شود.
برای اینکه همواره مطالب شما برای کاربران مهم باشد اجتناب کنید از:
- اضافه کردن کلمات کلیدی اضافه برای موتور های جستجو که برای کاربران نامفهوم هستند.
- نوشته هایی که قابل مشاهده برای کاربران نیستند ولی برای موتور های جستجو قابل مشاهده هستند.
تکنیک ششم : انتخاب بهترین واژه برای متن لینک
در صورتی که شما به سایتی لینک بدهید، آن را با نامی که به آن صفحه مربوط است انجام می دهید که به آن anchor text می گوییم.
<a href="http://www.iranganj.ir"> آموزش سی شارپ </a>
با قرار دادن کد بالا در صفحه متن آموزش سی شارپ نمایش داده می شود که کاربران با کلیک بر روی آن به سایت www.iranganj.ir هدایت می شوند.
این نوع لینک در حقیقت چیزی را در مورد آن سایت بیان می کند. این نوع لینک می تواند مابین صفحات داخلی شما باشد یا از سایت های دیگر به سایت شما باشد. استفاده درست از این روش باعث می شود که، گوگل دقیقاً بداند آن صفحه در مورد چه زمینه ای است.
شیوه های مناسب برای متن لینک
1- از نوشته توضیح دهنده استفاده کنید : در حقیقت متن این لینک باید شامل کلماتی باشد که موضوع سایت شما را بیان کند.
برای اینکه متن های توضیح شما مناسب باشند اجتناب کنید از:
- استفاده از متن هایی مانند " این جا را کلیک کنید " ، " مقاله " و یا " این جا ".
- استفاده از متنی که هیچ ربطی به موضوع سایت ندارد.
- استفاده از خود آدرس صفحه به جای متن لینک
2- نوشتن متن فشرده و مختصر : کلمات کوتاه، ولی توضیح دهنده به صورت معمول، تعدادی کلمه یا یک عبارت
برای اینکه متون توضیحی شما مختصر و مفید باشند اجتناب کنید از:
- نوشتن متن لینک طولانی، مانند یک جمله یا پاراگراف.
3- در مورد متن لینک های داخلی سایت نیز فکر کنید : شاید در مورد ارائه لینک به خارج از سایتتان فکر کرده باشید، ولی داشتن لینک های داخلی مناسب باعث می شود که هم کاربران و هم گوگل به راحتی در سایت جستجو کنند.
برای اینکه لینک های داخلی سایت شما مناسب باشند اجتناب کنید از:
- ایجاد لینک های پر از کلمات کلیدی فقط برای موتور های جستجو.
- ایجاد لینک های غیر ضروری که به کاربران در سایت هیچ کمکی نمی کند.
تکنیک هفتم : استفاده از تگ Heading به صورت مناسب
تگ های Heading ( البته با تگ Head اشتباه نگیرید) برای نمایش ساختار صفحه به کاربران است. در حال حاظر 6 اندازه از این نوع تگ ها که با <h1> شروع شده، مهم ترین آن هاست و آخری <h6> است که از نظر مهمی آخرین است.
استفاده از این تگ ها باعث می شوند که، این نوشته ها از نوشته های بقیه سایت بزرگتر باشند. و این به کاربران دید کلی در باره مطلبی که می خواهند بخوانند می دهد. استفاده ترکیبی از این تگ ها باعث بهینه شدن ساختار متن می شود. و کار جستجو در صفحات را برای کاربران آسان تر می کند.
روش های مناسب برای تگ های Heading
1- تصور کنید که می خواهید متن خلاصه ای را بنویسید : شبیه به نوشتن یک خلاصه از مقاله، تعدادی از عبارات مهم را در این بخش قرار دهید که کاملاً مرتبط با متن شما هستند.
برای اینکه همواره این تگ متون شما را بهتر نمایش دهند اجتناب کنید از:
- قرار دادن نوشته در تگ Heading که به وضوح ساختار صفحه را بیان نمی کند.
- استفاده از تگ Heading در جائی که بهتر است از تگ های <em> و <strong> استفاده شود.
- به صورت پشت سر هم عبارات را از تگ شماره 1 تا 6 قرار دهید.
2- استفاده از این تگ در جای مناسب : از تگ Heading در جای مناسب و معنی دار خودش استفاده کنید. استفاده زیاد از این تک ها باعث اذیت شدن کاربر می شود.
برای اینکه همواره از تگ های <h1> تا <h6> در جای مناسب خودشان استفاده کنید اجتناب کنید از:
- به صورت افراطی از این تگ استفاده کنید.
- قرار دادن تمامی نوشته های سایت در این تگ.
- استفاده از این تگ برای زیبا کردن نوشته نه نمایش ساختار سایت.
تکنیک هشتم : بهینه سازی تصاویر
تصاویر بخش بسیار مهمی از سایت شما هستند، اما شما آن ها را هم می توانید بهینه کنید. تمامی تصاویر می توانند دارای نامی باشد. همچنین از تگ alt میتوان برای زبان فارسی استفاده کرد.
چرا باید از این امکان استفاده کنیم؟ اگر در زمانی که کاربر سایت شما را مشاهده می کند و به هر دلیلی تصاویر به او نمایش داده نشد، به جای آن متن داخل alt نمایش داده می شود.
دلیل دیگری که باید این کار را انجام دهید این است که این کار مانند همان متن لینک است. و در صورتی که آن تصویر به جائی لینک شده باشد متن alt به عنوان anchor text استفاده می شود. به هر حال ما پیشنهاد نمی کنیم که از چندین تصویر در سایت برای این کار استفاده کنید.
با استفاده از نوشته های alt میتوان تصاویر سایت برای بخش جستجوی تصاویر گوگل بهینه نمود.
روش های مناسب برای تصاویر
1- استفاده خلاصه، ولی کلمات توضیحی در نام فایل و alt : مانند بخش های مختلف برای بهینه سازی سایت ، نام فایل ها و نوشته های alt بهترین هستند اما در زمانی که کوتاه باشند.
برای اینکه متنهای alt مناسب باشند اجتناب کنید از :
- استفاده از نام فایل های جامع مانند image1.jpg ، pic.gif و1.jpg در زمانی که ممکن است نامی بهتر اختصاص دهید.
- استفاده از نام های طولانی.
- استفاده بیش از حد کلمات کلیدی در alt
2- استفاده از نوشته alt در زمانی که تصاویر شما لینک دار هستند : اگر تصمیم دارید از تصویر خود برای لینک استفاده کنید، با نوشتن alt می توانید به گوگل در زمینه بیشتر شناختن آن صفحه کمک کنید. تصور کنید که می خواهید از متن برای لینک ها استفاده کنید.
برای اینکه همواره متنهای موجود در بخش alt کارا باشند اجتناب کنید از:
- نوشتن متن های طولانی که به نظر spam باشند.
- استفاده از آدرس تصویر برای مسیر یابی سایتتان.
3- ذخیره سازی تصاویر در شاخه های خودشان : به جای این که تصاویر خود را در جاهای مختلف سایت خود پراکنده کنید آن ها را در یک جا قرار دهید. برای مثال http://www.iranganj.ir/images
4- استفاده از فرمت های تصاویر معمول وب : بیشتر مرور گر ها از فایل های PNG ، GIF ، JPEG و BMP پشتیبانی می کنند.
تکنیک نهم : استفاده از فایل robots.txt را موثر کنید.
فایل robots.txt به ربات های موتورهای جستجو کمک می کند تا به چه بخش هائی دسترسی داشته باشند. این فایل، باید با نام robots.txt در شاخه روت سایت قرار گیرد.
تمامی ربات های موتور های جستجو در صورت مشاهده نباید به پوشه های مشخص شده آن دسترسی داشته باشند.
شما ممکن است که تمایلی نداشته باشید بخشی از سایت شما توسط موتور های جستجو مشاهده شود. و امکان دارد آن اطلاعات برای کاربران مفید نباشد. در صورتی که می خواهید این کار را انجام دهید در بخش Google Webmaster Tools ابزار بسیار آسانی برای طراحی robots.txt وجود دارد.
در صورتی که شما زیر دامنه های متفاوتی دارید باید با هر کدام از آن ها یک فایل robots.txt ایجاد کنید.
روش های دیگری برای این کار نیز وجود دارد، شما می توانید از متا تگ NOINDEX نیز در آن صفحه استفاده کنید. از فایل htaccess برای رمز گذاری پوشه ها استفاده کنید.
روش های مناسب برای robots.txt
1- از متد های فایل robots.txt به خوبی استفاده کنید : از تمامی قابلیت های این فایل برای دسترسی موتور های جستجو استفاده کنید. با این حال استفاده از تگ متا را در موارد خاص حتماً در نظر بگیرید. بهترین روش برای جلوگیری از دسترسی موتور های جستجو به پوشه های شما قرار دادن رمز برای پوشه ها توسط htaccess است.
برای اینکه فایل robots.txt همواره کارا باشد اجتناب کنید از:
- اجازه دهید موتور های جستجو شاخه های غیر ضروری شما را مشاهده کند.
- اجازه دهید که موتور های جستجو مطالب تکراری شما را که در بخش های دیگر سایت هستند را مشاهده کنند.
تکنیک دهم : مواظب لینک های خود با استفاده از rel=”nofollow” باشید.
با استفاده از این امکان شما می توانید به موتور های جستجو بگوئید که لینک شما را به سایت مقصد دنبال نکند.
<a href=”http://www.iranganj.ir” rel=”nofollow”>آموزش سی شارپ </a>
اگر به سایتی که می خواهید لینک بدهید اعتماد ندارید از nofollow استفاده کنید
چه زمانی این کار مفید است؟ در صورتی که سایت شما دارای وبلاگ هست. و در آن سیستم نظرات آزاد کاربران وجود دارد. این امکان به وجود می آید که کاربران لینک های سایتشان را به صورت هرز در نظرات قرار دهند. در صورت قرار دادن nofollow می توانید سایت خود را از دست spammer ها خلاص کنید. بعضی از برنامه های مدیریت وبلاگ این کار را انجام می دهند. ولی آن هائی که این طور نیستند، را می توانید به صورتی دستی این rel را اضافه کنید. این پیشنهاد در مورد بقیه بخش های سایت شما نیز صدق می کند. مانند انجمن های سایتتان. ولی در صورتی که به فردی که در سایت شما کامنت می گذارد اعتماد دارید این rel را بر روی آن ها اعمال نکنید. به هر حال، در صورتی که شما به سایت هائی که از نظر گوگل spam هستند لینک بدهید گوگل برای شما امتیاز منفی قائل می شود.
یکی دیگر از امکانات این rel این است که در صورتی که شما می خواهید سایت که به صورت spam فعالیت می کند را در سایت یا وبلاگ تان معرفی کنید. باید از این rel استفاده کنید.
در صورتی که می خواهید تمامی لینک های درون سایت خود را nofollow کنید می توانید آن در میان تگ head قرار دهید.
تکنیک یازدهم : معرفی سایت در راه صحیح
هر چه لینک بیشتری به صفحات شما باشد، رتبه بهتری خواهید داشت. کاربران، شما را از طریق موتور های جستجو و سایت هائی که به شما لینک داده اند پیدا می کنند، گوگل این نکته را می داند، که شما می خواهید دیگران در مورد اطلاعات با ارزش شما مطلع شوند. همچنین، در زمانی که می خواهید کاربران سریعاً از خدمات شما با خبر شوند، آن خبر را در جامعه های مجازی مانند: انجمن ها و وبلاگ ها معرفی کنید. اگر خبری در زمینه محصول خود دارید آن را به وب سایت های خبری ارسال کنید. برای این کار کافی است در گوگل عبارت “ارسال مقاله” و یا “ ارسال خبر “ را جستجو کنید، خبر یا مقاله خود را به این سایت ها ارسال کنید. در صورتی که این موارد را اجرا کنید به سرعت در اینترنت شهرت کسب خواهید کرد.
روش های مناسب برای معرفی وب سایت
1- در زمینه مطالب و خدمات جدید خود وبلاگ نویسی کنید : داشتن یک وبلاگ در سایت شخصی خود، این فکر را در کاربران شما شما ایجاد می کند که این سایت همواره مطالب جدیدی را ارائه می کند و دلیلی را به خود می دهد تا مجدداً به سایت شما مراجعه کند. مدیران سایت های دیگر که از سرویس RSS استفاده می کنند ممکن است مطالب و خدمات جدید شما را در سایتشان معرفی کنند.
2- معرفی سایت به صورت آفلاین را فراموش نکنید : انجام تبلیغات آفلاین نیز به رشد کاربران سایت شما کمک می کند. برای مثال اگر شما سایت تجاری دارید، مطمئن شوید که آدرس سایت تجاری شما در کارت ویزیت، سربرگ شرکت، نامه های پستی و غیره نیز درج شده است. شما می توانید به دوستان و افرادی که کارت ویزیت شان را دارید و ایمیل آن ها در آن قرار دارد، ایمیل خبری ارسال کنید و خدمات جدید سایت خود را به آن ها معرفی کنید. همچنین در تمامی نامه های خود آدرس سایت و توضیح کوتاهی را در زیر آن قرار دهید، تا در زمانی که به افراد جدیدی ایمیل ارسال می کنید آن ها با سایت شما نیز آشنا شوند.
3- جامعه های مجازی : سایت هائی که بر اساس دوستی و ارتباط کاربران اینترنت فعالیت می کنند. و می توان درآن ها گروهی را تشکیل داد. از این سایت ها برای معرفی سایت خود به گروهی که به نوع سایت شما مربوط است استفاده کنید.
برای اینکه همواره جامعه مجازی شما مناسب باشد اجتناب کنید از:
- تلاش برای معرفی در همه گروه ها، بخشی از گروهی که به شما مربوط است را انتخاب کنید و در آن ها به معرفی بپردازید.
- چندین بار یک مقاله را در این سایت ها معرفی کنید.
4- سایت خود را به سایت های دایرکتوری اضافه کنید : کافی است کلمه ثبت سایت را در گوگل جستجو کنید. سایت خود را در تمامی آن سایت ها در گروه متعلق به خودتان ثبت کنید.
5- معرفی سایت در انجمن ها : در گوگل نوع فعالیت خود را تایپ کرده و در مقابل آن کلمه انجمن یا forum را نیز تایپ کنید. در تمامی آن انجمن ها عضو شوید و مطالب خود را درج کنید و در آن ارسال، لینکی را به منبع اصلی مقاله در سایتتان بدهید. البته،حتما قبل از انجام این کار قوانین آن انجمن را مطالعه کنید.
برای اینکه سایت شما به خوبی در انجمن ها معرفی شود اجتناب کنید از:
- تبلیغ سایت در انجمن هایی که اجازه این کار را به شما نمی دهند.
- ارسال مقاله در تمامی موضوعات آن انجمن
- قرار دادن بیش از 2 لینک در بخش امضاء
- خرید لینک از سایت ها برای page rank نه برای افزایش بازدید
6- ثبت سایت و خدمات در سایت های آگهی : کافی است در گوگل عبارت " آگهی رایگان " را جستجو کنید سپس در تمامی این سایت ها عضو شده و خدمات و محصولات خود را با درج لینک به سایتتان در آن ها معرفی کنید.
7- استفاده از سایت هایی مانند Wikipedia : در این سایت عضو شوید و تمامی صفحه هایی که به تجارت شما مربوط است را پیدا کنید. سپس در صورتی که مطلب جدیدی را دارید تا مطالب آن صفحه را کامل تر کنید. آن بخش را ویرایش کرده و آدرس خود را به عنوان منبع قرار دهید.
برای اینکه از سایت هایی مانند Wikipedia به خوبی استفاده کنید اجتناب کنید از:
- قرار دادن پیغام های تبلیغاتی در ویکی پدیا
- ارسال مقالات بی کیفیت.
تکنیک دوازدهم : از بخش رایگان Google Webmaster Tools استفاده کنید.
مهمترین موتورهای جستجو، مانند گوگل ، ابزارهای رایگانی را برای صاحبان سایت ایجاد کرده اند. بخش Webmaster Tools به شما کمک می کند که بیشتر در زمینه ارتباط گوگل با سایتتان آشنا شوید. این بخش به شما در زمینه مشکلات سایتتان کمک می کند. اگر تنظیمات آن را درست انجام دهید، می تواند به شما کمک کند، تا در نتایج جستجوی بهتری قرار بگیرید. توسط این بخش صاحبان سایت می توانند:
- مشاهده کنند که ربات های گوگل با چه بخشی از سایت مشکل دارند.
- فایل XML نقشه سایتتان را معرفی کنید.
- بررسی و ساخت فایل robots.txt
- حذف آدرس هایی که توسط ربات ها ذخیره شده اند.
- فهمیدن مشکلات در تیتر ها و متا تگ های سایت.
- مشاهده کلمات کلیدی شناخته شده توسط گوگل.
- مشاهده سایت هایی که به صفحات شما لینک داده اند.
- موقعیت کلمات کلیدی شما در نتایج جستجو.
- تنظیم سرعت بازدید ربات های گوگل.
یاهو و مایکروسافت هم چنین نرم افزارهایی را در اختیار صاحبان سایت قرار می دهند.
تکنیک سیزدهم : استفاده از مزیت های بخش Web Analytics
اگر شما ساختار سایت خود را برای بهتر شدن خواندن اطلاعات توسط ربات های گوگل انجام داده اید، حتما می خواهید بدانید که افرادی که به سایت شما مراجعه می کنند. به چه نحوی وارد شده و چه صفحاتی را بازدید کرده اند. توسط این بخش شما می توانید:
- کاربران در سایت شما چه بخش هایی را مشاهده کرده اند.
- محبوب ترین بخش یا صفحه خود را پیدا کنید.
- به برنامه بهینه سازی خود کمک کنید )برای مثال شاید لازم باشد برخی از تیتر ها را تغییر دهید(
- نحوه ورود کاربران خود، از طریق موتور های جستجو ، مستقیم و یا سایت های دیگر را مشاهده کنید.
- کلمات کلیدی که توسط آن ها کاربران وارد سایت شما شده اند را مشاهده کنید.
نظر / سوال